Saturday, March 3, 2007

Betydningen av et miljø

Idrett som underholdning og kontinuerlig forurensning av nyheter og aktualitetsstoff har jeg liten sans for.

Som barn gikk jeg på skøyter, og poengløp var fast aktivitet hver vinter noen år. Det er vel derfor jeg fortsatt er med i styret i skøyteklubben. En skøyteklubb som feirer 50 år. Klubben har fostret mange kjente løpere gjennom årene, og klubbens største lokalt gjennomførte arrangement var landskampen Norge-Sovjet i 1972. Lydanlegget fra den gang er fortsatt i bruk, men var ødelagt til denne ukens største skøytearrangenement. Evenementet var Skolemesterskapet på skøyter 2007 for alle skolene i Holmestrand.

100 deltagere stilte, ikke en topp deltagelse, men likevel veldig bra tiden tatt i betraktning. Vi er vel nå den eneste i skøyteklubben i Vestfold som fortsatt arrangerer skolemesterskap.

Skøyter har på mange måter vært en arbeider idrett, men som en konservativ liberalist har jeg alltid likt den redelige og engasjerte holdningen som har preget denne klubben i alle år. Et miljø hvor det alltid har vært mange som er villige til å ta i ett tak.

Det er mange som har deltatt i skøytemiljøets aktiviteter og derfor er det nok mange av barna som gikk på skøyter denne uken, barn eller barnebarn av tidligere skøyteløpere. Joda jeg tror nok vi skal få til dette også fremover - selv om det kunne hjelpe hvis vi får en kunstfrossen isflate - synd at det nostalgiske innlegget til ordføreren i nabokommunen om hvorfor han ville ha en kunstisflate i Holmestrand, ikke er tilgjengelig på nettet. Elendige nettsider Jarlsberg Avis

No comments: