Saturday, November 28, 2009

Med en Nobelprisvinner på elgjakt

For noen av oss er det tre høytider i året. Det er jul, påske og elgjakten. Og av de tre........

Vi jakter med løshund og posterer, derfor blir det noen timer å sitte så stille som mulig og vente. Årets jakt har vært velsignet med godt vær og når solen begynner å varme i 10 tiden på formiddagen kan livet ikke være bedre enn når man sitter helt i ro på elgjakt.

Det hender jo det blir litt venting uten at det skjer så mye, og det kan være fristende å trekke frem en avis, men aviser er lite egnet når man samtidig skal sitte stille på elgpost. En bok kan være litt bedre, men å bla skjer ikke alltid lydløst og du gjør lett bevegelser som merkes av elgen lenge før du er klar over at den er i nærheten. Blåser det litt i tillegg er hverken aviser eller bøker egnet som tidsfordriv under jakt.

Lesebrett teknologien er derimot omtrent som skapt for å gjøre livet enda bedre for en postjeger. Kindle har endelig kommet i salg i Norge. Desuten er det mye annen teknologi som også har gjort sitt inntog i elgjakten. I et par år har vi hatt GPS på hundene, så vi vet hvor hundene er også når de ikke har los. Hvis kindlen blir for interessant er det greit å få beskjed om at hunden er nå på vei not deg og har 375 meter igjen. Radiosamband sørger for at alle orientert. Dessuten vet vi omtrent hvilken vei hunden har gått gjennom terrenget.

For noen uker siden vurderte jeg å kjøpe en av Ellinor Ostroms bøker om allmennings økonomi. Årets Nobel pris i økonomi kan faktisk oppfattes som inspirert av den måten vi fordeler jakten på i vårt område. Et av hennes poenger er at ressurser forvaltet av et fellesskap kan fungere mer optimalt enn statlig styring eller et system hvor hver enkelt grunneier forvalter sitt utbytte med utgangspunkt i den private eiendomsretten.

En viktig egenskap med ebøker er kjøpsprosessen, tilgjengelighet og introduksjonen til produktet er interessant. Det er kjøpshistorien min antageligvis et typisk eksempel på. Det skal ihvertfall mye til for at jeg skulle ende opp med å ta en tur til min lokale bokhandler for å skaffe meg denne boken.

Like etter annonseringen av Nobelprisen googler jeg Ostrom og finner et treff på bloggen Marginal Revolution Posten er bygget opp med lenker inklusive en link til hennes hovedverk og denne linken fører direkte til bokhandelen på nettet.

Avislesning med Kindle på jakt eller andre steder gir ikke den samme gode leseopplevelsen som jeg fikk med bøker på Kindle. Utvalget er hovesaklig amerikanske aviser (35) og det er to forhold som gjør at avis ikke blir noen stor suksess. For det første er oversikten dårlig, kun en seksjons inndeling som viser antall artikler. Det blir derfor mye blading fra artikkel til artikkel. Seksjoner med 20-30 artikler er kjedelig å bla gjennom. Dessuten mangler bilder og avisens layout. Avislesing på elgjakt blir det nok ikke mer av hverken i papir eller elektronisk.


På den positive siden skal dog anføres at kjøp og leveranse av aviser er helt topp. Avisen lastes ned automatisk og bare er der når du slår på Kindlen. EN Kindle leveres med den greieste form for tilknytning til mobilnettet som jeg har opplevd. Jeg merker overhodet ingenting til at Amazon at har gjort en avtale med en rekke mobilselskaper i de land hvor Kindle leveres slik at bøker og aviser lastes ned uten ytterligere pålogging, fakturering av kommunikasjon eller annet som vi ellers må bruke når vi surfer på nettet. Riktignok er surfingen begrenset i den internasjonale versjonen til Amazons bokhandel og wikipedia (valg under Search menyen),samt The New Oxford American Dictionary.

Kindle for PC er nå klar, og den har de samme egenskapene når det gjelder kjøp av bøker, og de bøkene du har kjøpt til Kindle blir også lagret på din PC. Leser du videre på PC for deretter å fortsette på Kindlen spør den om den skal synkronisere fredriften i lesingen, en elegant løsning. PC versjonen bekrefter også hvorfor Kindle skjermen er mye mer behagelig å lese på enn PC skjerm med lys. Skal du jobbe med innholdet i boken kan PC'en være et alternativ, men skal jeg lese er Kindle skjermen den foretrukne. Kindle for Iphone er også klar for nedlasting

Og husk å kjøpe et omslag til Kindlen, det gir bedre bokfølelse og beskytter både mot støt og riper. Veldig viktig for oss som leser på sengen til den faller i gulvet.

Og vil du vite mer om lesebrett og ebøker anbefaler jeg Eirik Newths forfatterblogg om temaet

3 comments:

Unknown said...

Hm, dette var nyttig. Min søster sverger til Kindle, men jeg er laaangt bak foreløpig. Hva er dine erfaringer med flimmeret som er på skjermer, men ikke i bøker? Hvordan notere i margen? Benedicte

På landet tenker vi... said...

Takk for responsen, nettopp mulighetene til å sette bokmerker og skrive korte kommentarer er noe av det jeg liker med ebøker. Kindlen har et qwerty tastatur, men med små taster er det ikke et fullverdig tastatur. Da er Kindle for PC ett nyttig tillegg. Der ser du alle bokmerker og kommentarer du har lagret på Kindlen. I dagens versjon er den eneste muligheten å skrive videre på pc'ens andre programmer som tekstbehandling, mindmap eller hva du foretrekker når du skal jobbe videre med kommentarene.

På listen over planlagte forbedringer står muligheten til å lage nye kommentarer også i Kindle for PC.

For å lese foretrekker jeg det flimmerfrie elektroniske blekket på Kindle skjermen, skal jeg skrive noe særlig mer en korte merker og kommentarer så foretrekker jeg pc tastaturet.

For meg er det enklere å lage bokmerker og korte notater på Kindlen som det er lett å finne igjen. Fortsatt er det et stykke unna perfekt, men det går den riktige veien.

Kari Anna Sandvik said...

Har bare lyst å si at det var et utrolig kult bilde; det med rifla, koppen og eboka, midt uti skauen - tøft!