Monday, October 4, 2010

Sveket av forlagsbransjen


Tre lesebrett har jeg anskaffet de 12 siste månedene. Først kom den hvite Kindlen, til elgjakten ifjor , det ble starten på mye leseglede på lesebrett. I april i år kjøpte jeg min første iPad, og selv om den brukes mest til twitter og web applikasjoner leser jeg også Kindle bøker på iPaden. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke har Kindlen tilgjengelig. For noen dager siden ankom en ny Kindle med 3g og wifi til familiens yngste

Men som du ser av størrelsen er Kindlen merkbart mindre enn iPaden til venstre, vesentlig lettere og batteriet varer 8-10 ganger sålenge som på iPaden. Batteriet på iPaden holder fortsatt ca. 8 timer, så i forhold til bærbare pc'er er alle brettene mer praktisk når du ikke har en strømkontakt i nærheten. Den nyeste Kindlem ser du til høyre på bildet, og den er mindre, lettere og klarere å lese på enn min første Kindle som du ser i midten

Amazon er en flott bokhandel, enkel å finne frem i, enkel å handle i.  Men jeg savner norske bøker i en viss grad. Jeg tror ikke norsk forlagsbransje er klar over langtidseffekten av at våre barn læres opp til at de kan glemme norsk litteratur på Kindle og iPad. Familien har faktisk anskaffet 3 Kindler pr. dags dato, og den 4 kommer nok til min kone før jul. Og når den femte i familien kommer hjem en tur fra Australia på nyåret er det nok ikke lenge før vi har en Kindle hver.

Vi har mange bøker i huset fra før, og det er lett å se fordelen med elektroniske bøker. De tar ingen plass, du kan ta med deg 2-3.000 bøker av gangen. Og du kan lese de samme bøkene på inntil fire forskjellige enheter som har Kindle programvaren, Kindle og Amazon er kritisert for sitt proprietære format på bøkene, men for meg er det er en formildende omstendighet at bøkene er tilgjengelig på mange enheter. Selv har jeg Kindle programvare i dag på mobiltelefon, Windows PC, Kindle og iPad. Du kan sende pdf til Kindlen med eget materiale, og det er tilgjengelig programvare for å lage bøker i Kindles format. Du kan skrive notater, merke tekst og bearbeide notater. Skal du jobbe mye med notatene er det en fordel å bruke pc med tastatur, skal du lese og plutselig oppdager at du har behov for notater kan du bruke det lille tastaturet på Kindlen eller iPhonen. Eller du kan dele gode avsnitt med andre personer  på twitter eller andre sosiale media.

Men norsk bokbransje er overhodet ikke med i det praktiske løpet på en måte som gjør at vi har den minste glede av det. Grådigheten og troen på at man skal kunne holde høye priser som på de trykte norske bøkene gjør at forlagene trår svært varsomt. Noen av oss vil si at de faktisk kun trår vannet. Selv leser jeg mest engelsk språklige bøker, men barna benytter Kindlen til å skaffe seg bøker på fransk og tysk i tillegg til engelsk fordi det er lett tilgjengelig og til en rimelig pris. Jules Vernes nesten samlede verker på ca 30 bøker på originalspråket (fransk) ble kjøpt for USD 4,99 Og historie entusiasten av en sønn leser nå tysk gramatikk og abonnenerer på Frankfurter Allgemeine på Kindlen fordi han gjerne vil vedlikeholde litt av skoletysken. Det står ikke på dagsorden å gjøre det med norske bøker, og som dyslektiker hadde han hatt nytte av lesebrett på norsk også, og kunne ha utnyttet de tekniske hjelpemidlene på Kindlen som ordboken. De viktigste stikkordene er likevel leseglede, rimelige bøker og en god elektronisk bokhandel med gode anbefalinger og et stort utvalg til rimelige priser.

Jeg er livende redd for at de norske forlagene kommer til å samordne seg, for å ende opp med en kostbar teknologi som iPad eller andre kostbare lesebrett. Forlagsbransje, kom ikke å si at vi ikke sa fra,  Vi vil kanskje ha norske bøker hvis de kommer på rimelige plattformer som Kindle. Men får dere ikke opp farten snart er jeg den eneste i familien som vil tenke på dere en gang iblant også i fremtiden. Men våre barn må dere vinne tilbake som nye kunder, og det er krevende og kostbart.

Til slutt, dette er ikke på noen måte nye tanker. Eirik Newth har skrevet om Kindle og den engelske lesekulturen i Norge Du finner oversikten over alle hans innlegg om ebøker på forfatterbloggen hans.


.

No comments: