Tuesday, January 31, 2012

Ordflyt - endelig noe positivt for norsk bok distribusjon


Ordlyt er en ny norsk distribusjonstjeneste for lydbbøker. Lydbøker er teknisk sett nesten det samme som musikk, og derfor er det ikke så uventet at løsningen ligner mye på musikkdistribusjon slik vi finner det på svenske Spotify og norske Wimp.
Min Amazon 1-Click Buy

Norsk elektronisk distribusjon av bøker er en katastrofe, Vi kan bare nevne Bokskya hvor den uthevede salgspitchen er "Følg oppskriften for kjøp av e-bøker, og valgfri registrering i den bokhandelen du ønsker". Dette høres jo vikelig ut som den enkle og effektive måten å kjøpe bøker på elektronisk.

De har ihvertfall ikke forstått hvorfor jeg liker å kjøpe bøker på Amazon med 1-Click buy
og jeg kan bare velge hvor jeg vil lese boken først. Deretter kan jeg laste ned boken på tre enheter til. Bokskya er et av mange små monumenter over at Norge ikke er en verdensledende kunnskapsnasjon som bruker våre utrolige naturressurser til satsning på ny teknologi og deler  den med resten av verden.

Norge må være det landet i verden hvor det er mest åpenbart at når det finnes alternativer til lokale bokhandlere, så burde vi være de første til å ta det i bruk. Istedet har vi statlig regulering som sikrer forlagenes interesser og en bokavtale som skjermer for konkurranse og nytenkning. Dette er bare et av mange områder hvor en ny borgerlig regjering bør feie ut selvtilfredse rødgrønne, og få en ny runde med deregulering og frihet i stedet for dagens sentraliserte og kontrollerende filosofi og tankegang. En liten digresjon, så mens vi venter på valget  får vi glede oss over et lite utvalg, men positivt og interessant forsøk fra et veletablert forlag som Cappelen Damm.


Nå er ikke musikkindustrien noe særlig godt eksempel å følge når det gjelder å lære elektronisk distribusjon, men det er noen kommersielle foretak som ser muligheter som musikkforlag og produsenter ikke ser. Som for eksempel Spotify og Wimp. De har laget noe som fungerer, og som kan gi musikere og komponister sin del av inntektene, men mindre til forleggere og platebutikker.

Ordflyt er et spennende prosjekt, og selv om lydbøker forbindes med kassetter og oldemødre med dårlig syn, har jeg idag mer sans for bøker jeg kan velge om jeg skal lese eller bli lest for. Kindle har Tekst til tale på de fleste av sine bøker, slik at jeg kan høre på en bok en stund, før jeg setter meg ned å leser videre på vanlig måte på lesebrettet. Men i motsetning til Kindles lyd som er syntetisk, er lydbøkene til Ordlyt lest av virkelige mennesker som er profesjonelle opplesere.

I øyeblikket er selv det begrensede utvalget av norske lydbbøker mer interessant for meg, enn tilgangen på norske e-bøker. Når jeg ikke kan kjøpe og lese norske e-bøker enkelt nok, så kjøper jeg engelske e-bøker utenlandske distributører istedet. Derfor savner jeg av og til norske bøker litt. Vi har forfattere som jeg gjerne kunne tenke meg å lese. Og derfor er jeg også glad for at Cappelen Damm forsøker nye tilbud for det norske markedet..

Ordflyt er i en testfase, men det er flott at de går ut med en testversjon av tjenesten. En del av eksperiementet er nok prisen på bøkene. Men også antallet titler og bredde i utvalget vil være avgjørende for en eventuell suksess.

Litt praktisk først, Du må ha en Windows pc for å kjøpe bøker til Ordflyt. Grunnen til dette er Apples krav om betaling hvis man lenker fra appen til en vare man kjøper. Da vil Apple ha 30 % av verdien. Løsningen er derfor å ha en bestilling som går utenom Apples regler. Amazon har gjort det elegant ved å utvikle en nettleser applikasjon i html5 som ikke skal godkjennes som en app, den har en Kjøp knapp på nettsiden. I Ordflyt må du registrere deg på websiden deres, med mobilnummeret ditt som brukernavn og deretter laste ned Ordlyt applikasjonen for pc. Den applikasjonen kan du bruke både til å høre på bøker og kjøpe bøker.

Når dette er gjort anbefaler jeg å laste ned Ordflyt til mobilen så snart som mulig, Mobiltelefoner med IOS eller Android  er best egnet for avspilling av lydbøker bl. a. på grunn av størrelsen. For IOS har jeg testet med en iPad 1 og iPhone4S, begge virker akseptabelt, selv om Ordlyt bare er tilpasset iPhone. For Android har jeg testet på en Samsung Galaxy SII og Samsung tablet 10.1, og Android spilleren har litt bedre meny enn IOS versjonen. Android versjonen har bl. a. en Spiller knapp som jeg savnet på IOS.

Kvaliteten på lyden er bra på de bøkene jeg har hørt på. Nedlasting av en bok til mobilen tar 4-7 minutter, som er akseptabelt for 5 - 10 timers opplesning. Nedlasting til pc derimot tok en halvtime for en bok hvor mp3 filen tilsammen var ca 350 MB. Jeg har senere sett en tweet fra Ordlyt som tyder på at de er klar over problemet. Enda en grunn til å høre på bøkene på telefonen istedet for pc'en.

Ved skifte av spor hender det at nettverksforbindelsen blir resatt og jeg må autentisere meg på nytt for å lese videre. Jeg har også opplevd at særlig Android kan miste bokmerket på et spor, og du risikerer å høre sporet om igjen fra begynnelsen.

Jeg har testet lesing av den samme boken på flere enheter og når jeg stopper på den ene er posisjonen overført til den andre enheten så snart jeg logger inn, og jeg kan fortsette å lese. Du blir automatisk logget ut når du logger deg inn og starter avspilling med samme konto på en annen enhet, men du kan kjøpe bøker i pc Ordflyt, samtidig som du hører på en bok på telefonen din.

Det er mulig å forandre det passordet du blir tildelt når du lager kontoen din. Det kan kun gjøres på pc versjonen av Ordlyt under Innstillinger. De har også plassert Utlogging under Innstillinger, det er ikke helt logisk i min tankegang, men jeg fant den til slutt.

For å gi et inntrykk av prisnivået har jeg satt opp en oversikt over noen bøker, og prisen er tilbudspris i testfasen / ordinær pris, til slutt har jeg tatt med spilletiden.

  • Min Kamp 6 Karl Ove Knausgård kr. 261 / 299  45 timer 20 min
  • Fvonk Erlend Loe kr. 217 / 249 4 timer 32 min
  • Barnas fineste eventyr. Brødrene Grimm kr. 174 / 199 57 min
  • Nobels testamente Liza Marklund  kr. 69 / 79 13 timer 37 min
  • Chimera Gert Nygårdshaug kr. 244 / 279 10 timer og 22 min
  • Tredve dager i Sandefjord Vigdis Hjorth  kr. 244 / 279 7 timer 21 minutter
  • Hvorledes Dr. Wrangel kom Stein Riverton  kr. 49 / 99  6 timer 40 minutter (Fri avspilling)

Prisen er for kjøp av boken og du kan da også laste ned boken, slik at du ikke behøver nett for å høre på boken. Jeg kunne laste ned den samme boken til flere enheter sålenge jeg logger inn med samme brukerkonto. For musikk setter jeg stor pris på Spotifys abonnementsordning. Bøker synes jeg ikke det er like naturlig å abonnere på, der tror jeg kjøp er mer naturlig.

Noen bøker hos Ordflyt er gratis både å laste ned og spille av. Det er jo naturlig at man lar kunden prøve ett nytt produkt. Noe av bok utvalget er tilgjengelig for fri avspilling, men ikke fri nedlasting og gjør tilbudet mer attraktivt enn hvis alt måtte kjøpes. Det er også lagt litt materiale som er gratis også til nedlasting, som Kari Hesthamars radio program, men jeg tror ikke Ordflyt blir en stor aktør med distribusjon av NRK programmer. Podcasts er nok NRK selv bedre til å distribuere. Men for bøker er Ordflyt den beste norske løsningen for elektronisk bokdistribusjon etter min mening.


Jeg har sett tre andre anmeldelser av Ordflyt :
NRK Beta , DroidNytt og Dagbladet
 Og du kan følge Ordflyt på twitter http://twitter.com/ordflyt




No comments: