Wednesday, July 13, 2011

Hvordan få norske bøker på Kindle ?

Kindle er en fantastisk enhet som jeg har mye glede av når jeg vil lese bøker. Og ikke minst hvis jeg skal kjøpe bøker. Jeg har tidlgere skrevet om hvorfor Kindle både som programvare og maskinvare er bra så jeg skal ikke gjenta noe av det nå.

Istedet blir det historien om den første norske forfatteren som sendte meg en mail med en bok som jeg kunne lese på Kindlen. Jeg kan ihvertfall fortelle at direktesalg fra forfatteren til leseren går utmerket.

Jeg fikk tilsendt en .zip fil som inneholdt boken i .mobi format. Koblet Kindlen til pc med kabel og ser Kindlen som en disk, i mitt tilfelle som G:\ Gå til documents katalogen på Kindle disken. Her finner du alle de bøkene du har kjøpt før, og noen hjelpefiler som Kindleleseren lager. Det blir fort mange filer, så for oversiktens skyld lagde jeg katalogen Anne_Viken, og kopierte .mobi filen dit. Men om du kopierer direkte til documents folderen virker det like bra.

Deretter var det bare å koble Kindlen fra pc og jeg finner boken i leselisten med en gang. Alt virker, ikke noe annet trøbbel enn å kopiere filen over. Hele operasjonen var gjort på tre minutter fra jeg pakket ut .mobi filen til jeg leste den på Kindlen.

Jeg fikk boken den 12. juni og åpnet den ikke før idag siden jeg hadde glemt kabelen for overføring sist jeg var ute og reiste, og det er som regel da jeg har best anledning til å lese. Nå er det ferietid og jeg rydder meg gjennom ugjorte oppgaver og gleder meg til å lese på Kindlen som er den eneste som tåler det sollyset jeg håper å bli velsignet med på Sørlandet.

Er det ingen ulemper overhodet ? Jo kommersielt er det jo mye enklere å kjøpe bøker hos Amazon. Men du kan bare sende meg betalings detaljer Anne.

Den filen jeg har fått er uten kopieringsbeskyttelse, og ingenting hindrer meg i å kopiere filen til andre. Men jeg håper at flere forfattere vil gjøre sine bøker tilgjengelig på denne måten, så vil du også ha en kopi kontakt opphavsmannen. Hun lånte meg eksemplaret, og tillit fungerer også bra i kommersielle relasjoner så lenge vi opplever dette som relasjoner mellom mennesker og ikke til offenltig etablerte systemer.


Hvem er Anne Viken ? Velkjent for mange som er opptatt av landbruk, dyrevelferd og utvikling på landet, men hun presenterer seg vel best gjennom sin egen blogg

No comments: