Monday, August 15, 2011

Seilsommeren 2011

Vi er de heldige eiere av en 52 m2 skjærgårdskrysser N-4 Martha tegnet av Johan Anker, og bygget i 1913. En liste over alle båter tegnet av Johan Anker er publisert i boken Johan Anker - Linjenes mester
N-4 Martha bygget i 1913

52 m2 krysserne har sitt klassenavn etter seilarealet på 52 m2, Opprinnelig ble båtene rigget med 75 m2, men senere nedrigget til 52 m2. Stian Øslebye har ført en del av historien om klassen i pennen sammen med beskrivelsen av hans egen 52 m2 N-5 Pus.

Vår båt er N-4 Martha, bygget hos Jac. M. Iversen i Soon, og er restaurert hos Nordnes båtbyggeri i Bergen i perioden 1992 - 1997. Eier av båten var da Helge Kleppe som skrev om restaureringen i Klassiske Linjer Nr. 10 1999 (side 43 - 45). Til båten hører også en kutterjolle laget etter tegninger av Charles Lawton, men bygget i 2001. Historien om kutterjollene finner du også i Klassiske Linjer Nr. 19 2011 (side 16-21)
G-9 Pandora bygget i 1907

Sommerens faste arrangement for klassiske treseilere er for oss Grimstad Classics, hvor det seiles på havnen i Grimstad og ut Groosefjorden. Årets arrangement var det 10.nde i rekken, og for første gang var ikke N-4 Martha med. Derfor fikk vi god anledning til å ta bilder av årets deltagere i Grimstad Classics.

Siden Martha  ikke hadde Grimstad som sommerhavn i år ble det istedet anledning til en tur på den andre siden av Oslofjorden. Vi fikk noen fine tidlige augustdager med besøk på Hvaler og Koster.
På vei ut fra Lort (ved Horten)
Vi overnattet i Lort en rolig ankringsplass ved Horten, og startet dagen med motor før disen lettet, og vi hadde en rolig seilas til Vesterøya på Hvaler. Dagen etter seilte vi ut Løperen og fra Vikerhavn til Koster. Fra Koster og tilbake til Vesterøya gikk vi gjennom Herføl renna til Skjærhalden før vi igjen gikk mellom Kirkøy og Spjærøy. Hjemturen gikk ut mellom Vesterøy og Spjærøy. Friskt vær i det vi gikk ut, men vi kom snart i le av Søstrene og Struten fyr, og deretter roet vinden seg og vind ble istedet mangelvare når vi nærmet oss Larkollen og vi gikk istedet ut i fjorden og fikk etterhvert en fin slør tilbake til Holmestrand.

Sosiale medier for båtfolk har også kommet i sommer. Redningsselskapet har lansert Havprat . Det blir neppe min favoritt app for oppdatering av sosiale nedier, men jeg har da støttet en god sak i Redningsselskapet Noen oppdateringer på fb og twitter ble det også, men jeg tror ikke det blir aktuelt å samle "venner" på Havprat. Det er for store mangler på muligheter til å lagre steder, bilder og kart, som senere kan deles.

Er du interesserert i klassiske treseilere ? Vi har selvfølgelig en egen forening for denne sykdommen også. I Klassisk Treseilerklubb er vi ca. 150 personer med en felles interesse av å ta vare på de gamle treseilerene. Her finner du også tidligere utgaver av bladet Klassiske Linjer med mye interessant stoff.


No comments: