Wednesday, September 28, 2011

Ild i lesebrett markedet

Amazon har idag annonsert sine nye lesebrett. Og det er betydelige nyheter som er annonsert. For oss som nettopp har anskaffet nye Android enheter fra Samsung i både telefonformat og tablet 10.1 format er det spennende å se om også Kindles nye Android baserte enheter vil prege utviklingen av nettbrett.


 Bloomberg har en bra omtale.

Amazon befester etter min mening både sin posisjon som ledende leverandør av lesebrett og innhold. Samtidig viser de hvor enkelt enhetene kan settes opp slik at brukeren opplever minimalt med problemer med nettilkobling og abonnementer, som kan være en plage både teknisk og økonomisk.

Jeg har tidligere skrevet om hvorfor jeg liker Amazon Kindle enheter med e-ink, uten lys i skjermen og med svært begrensede muligheter for å gjøre alt mulig annet enn å kjøpe og lese bøker.

Med 79 USD i baklommen
Med dagens annonsering setter Amazon Kindle en ny prisstandard for lesebrett. Den minste og rimeligste enheten med e-ink og uten tastatur og kun WiFi vil bli et interessant alternativ til telefonen som lesebrett. Min Samsung telefon har en nydelig skjerm, men det er i nødsfall jeg leser bøker på den. Men Kindle programvaren virker flott på denne Android telefonen. Det samme gjelder min iPhone 3GS som nå er klar for pensjonering.

Kindle har til nå scoret bra på en god skjerm å lese, men hele verden er iferd med å venne seg til berøringsskjermer som erstatter tastatur og mus. Derfor har vi savnet touch skjerm, og det har nå kommet på e-ink skjermene. Sammen med ulike modeller med forskjellige nettverkstilkblinger over trådløse eller 3G nett er det mange prisgunstige muligheter.

Den største nyheten er  at Amazon med Kindle Fire får et lesebrett som kan konkurrere i noen av segmentene som Apple iPad dominerer idag.  Jeg har nå brukt en ny Samsung 10.1 tablet med Android, Wifi og 3G i parallell med min første iPad som kun har WiFi, og det er vanskelig å si at Samsung tableten er bedre, men den har noen egenskaper som er bedre en iPad, men i overall vurderingen har Apple bygget produkter som er utrolig enkle og robuste i bruk. Kindle Fire har en 7 tommers farge og touch skjerm, litt mindre enn iPad og Samsung 10.1, men likevel en konkurrerende skjerm for å følge med på facebook, twitter og browsing på nettet. Og Kindle Fire prisen er bedre enn Apple og Samsung priser.

Såvidt jeg kan se utfordrer Amazon Apple på enkelheten i bruk. Og Amazon gjør det fra nedsiden i denne omgang. Amazon har rimeligere produkter og produkter med begrenset funskjonalitet, Jeg tror det er god plass til dedikerte lesebrett ved siden av dyrere og mere generelle datamaskiner som Apple og Samsung tabletene.

Og Kindle Fire har et operativsystem som jeg liker bedre en Apples. Kindle Fire har et Android basert operativsystem, Ryktene tilsier at den har begrenset adgang til App Stores som Google Android Market Place. Men dette betyr ihvertfall at Android applikasjoner vil fungere på Kindle Fire, og du får ihvetfall adgang til Amazons Android App Store.


No comments: